Kun Katalin – Igazgató, Fürkész programalapító, tanfelügyelő, szakértő, mesterpedagógus

Valljuk, pedagógiai hitvallásunk része, hogy minden gyermeket saját népi kultúráján kellene felnevelni. A különböző kultúrák nemzetekre jellemzően szerves egységben jönnek létre a természeti környezetükkel az ott élők életmódjával, szokásaival, gondolkodásukkal, lelkületükkel. A kultúrák minden eleme közvetlenül, vagy közvetve ezt az egységet hordozza, tanítja. A nemzetek egyéni és közösségi alkotásai, anyanyelvük, zenéik, táncaik, az őket körülvevő tárgyak, szokásaik összességükben meghatároznak egy identitást, egy csak arra a csoportosulásra jellemző kultúrát, melynek születésük pillanatától letéteményesei, hivatott őrzői, az arculat megtartói.

Farkas Emőke – Művészeti igazgatóhelyettes, Fürkész projektvezető, Néptáncegyesület elnöke

A játék , a tánc és az ének a legegyszerűbb és a legfelszabadítóbb varázslat a földön – mindenki által elérhető, megélhető. Csak egy ici-pici bátorság kell az első mozdulathoz vagy hanghoz. Ha esetleg ez gát, akkor nézz körbe, és lásd meg, hogy van közösség, aki veled mozdul és átsegít az esetleges gátjaidon. Az egyik ilyen közösség az életemben a Kenderke!

Ifj. Jocha István – Tanügyi igazgatóhellyetes

Személyesen viszonylag későn kezdtem el művelni a néptáncot, népi kultúrát, bár szüleim, nagyszüleim révén folyamatosan ott volt mindennapjaimban. Gimnazistaként, 15 évesen kezdtem el vele foglalkozni, azóta is aktívan táncolok amatőr tánccsoportokban, és tizenhatodik éve tanítom is a gyerekeknek a magyar népi kultúrát. 2003-ban elvégeztem a Magyar Táncművészeti Főiskola táncpedagógus szakát. A Kenderkével elég hamar kapcsolatba kerültem, majd egy hosszabb szünet után 2012 óta vagyok teljes tagja a Kenderkés csapatnak. 2015-ben elvégeztem a Főiskola Mesterképzését. Tetszik az itteni szakmai munka, annak eredményessége, a felszabadult, élménygazdag órák. Célom, hogy lehetőleg minél szélesebb körben megismerjék a magyar gyerekek, hogy mit jelent magyarnak lenni és mitől vagyunk mások mi magyarok, mitől vagyunk egyediek, miben különbözünk Európa, vagy a világ más népeitől. A hagyományok ismerete és aktualizált megélése nagyon fontos minden nemzet részére, hogy egyediségét megőrizze.

Jakab András – Néptáncpedagógus mentor

1985-ben léptem be először a Kenderke próbájára, melyet Kun Lajosné Kati néni tartott, aki egyben –nagy szerencsémre – osztályfőnököm is volt alsó tagozaton. Általa szerettem meg népi kultúránkat. Első főiskolám befejeztével, Kun Katalin igazgatónő kitartó ösztönzésének és segítségének hála, a Kenderkében helyezkedtem el szabadidőszervező pedagógusként. Nem sokkal később már asszisztensként dolgoztam az órákon, közben megszereztem a Magyar Táncművészeti Főiskola Tánctanár diplomáját néptánc szakon. Több végzettségem közül azért választottam hivatásomként a tánctanítást, mert úgy érzem, ezzel tudok környezetem legnagyobb hasznára lenni. A Kenderkében megtaláltam helyemet, ahol bizonyossággal és becsülettel élhetek e hivatásomnak.

Kánya Réka – Néptáncpedagógus

A Pécsi Tudományegyetem néprajz- és a Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc pedagógus szakjain végeztem tanulmányokat. Jelenleg néptánc-pedagógusként dolgozom a tatai Kenderke Alapfokú Művészeti Iskolában. Hivatásomnak tekintem a magyar kultúra testet-lelket építő erejének a megéreztetését és az erre való igény kialakítását. A népzene és a tánc, számomra az éltető levegő. Ezt a levegőt a csíki havasokban szívhattam magamba. Berecz András szavaival élve, szeretnénk olyan „szellemi-lelki otthont, amelyben a gyermekeink is jól érzik magukat. Amiben ki tudnak egyenesedni. Ahová messziről is visszatalálnak.” A Kenderke egy ilyen iskola, ahol az ide járó gyermekek szüleivel közösen nap mint nap ezért munkálkodhatunk. A Kenderke egy olyan lehetőség a gyermekeknek és a fiataloknak, ahol közösségben és biztonságban megtanulhatják, hogy hogyan lehet ember módjára szórakozni úgy, hogy közben a testi-lelki egészségük és épülhet.

Bánáti Norbert – Zenei tanszakvezető, trombita és furulya tanára

Bánáti Norbert vagyok, a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola trombita és furulya tanára, emellett az iskola zenei tanszak vezetője. 2013 decembere óta vagyok a Kenderke család tagja, ám én nem a táncos múltammal kerültem kapcsolatba az iskolával, sokkal inkább a közös és nagyon színvonalas fellépésekkel. 2010-ben diplomáztam le Győrben a Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézetében trombitatanár-kamaraművészként. Több helyen dolgoztam, de a zene mindig része volt az életemnek. Ennek köszönhetően vagyok most is itt. Emlékszem gyermekkoromban mekkora jelentősége volt, hogy hogyan álltak hozzám, hogyan szerettették meg velem a zenét. Most is ez a legfontosabb számomra; minél többen zenéljenek és érezzék jól magukat közben. A zene a magyar kultúránk egyik, ha nem a legfontosabb kincse, amit őrizni és ápolni kell. Kassai Lajos alapmottóját magam is hiszem és vallom, miszerint: „nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek.” – gyere Te is és tarts velem. Remélem veled is mihamarabb találkozom, és együtt zenélhetünk.

Sánta Mária – néptáncpedagógus

Már kisgyermek korom óta lételemem volt a mozgás, tánc. Mivel egy kis faluban laktam sajnos lehetőségem nem volt, hogy közelebb kerüljek bármilyen táncos csoporthoz. Ezért 15 éves koromban, 1983-ban kezdtem el táncolni Mezőkövesden a Matyó néptáncegyüttesben.  A 90-es évek végén, Nyíregyházán elvégeztem egy alapfokú néptánc oktatói tanfolyamot. A környező falvakban és Mezőkövesden tanítottam általános iskolákban szakkör szinten. 2003-ban elismerő oklevelet kaptam táncos teljesítményemért, és a matyó hagyományok ápolásáért. 2005-ben végeztem el Egerben a Tánc és drámapedagógia szakot az Eszterházy Károly Főiskolán. 2007-ben felvételiztem a Magyar Táncművészeti Főiskolára. 2013-ban kaptam diplomát, mint néptáncpedagógus.

Szakmai gyakorlatot Sajószentpéteren, Alsózsolcán, Miskolcon, Tiszacsegén, Etyeken, Bőcsön, Mezőcsáton szereztem. Ezek után nagy lépésre szántam el magam és Borsodból átköltöztem Komárom megyébe. 2015-ben kerültem a Kenderke Alapfokú Művészeti Iskolába ahol nem csupán az eddig megszerzett tudásomat bővíthetem, de egy fantasztikus tanári közösség tagja is lehetek. A néptánc, népi játék, népzene megszerettetését nem munkának – hívatásomnak érzem. Célom, az utókornak megőrizni népművészetünk még élő kincsestárát. Mindezt tanítványainkkal, családjaikkal együttműködve.

Böröndi Róbert – Néptáncpedagógus asszisztens

Sárrét néptánc együttesben kezdtem, utána az Alba Regia Alapfokú művészetoktatási intézet növendéke voltam, majd a Nyíregyházi Művészeti Középiskola tanulója néptánc szakon és a Figurás tánc együttesben táncoltam. Ezután felvételt nyertem a Magyar Táncművészeti Főiskola Táncos és Próbavezető néptánc szakirányú képzésére. 2008 XXVII. Országos Táncház Találkozó Aprók Bálján ,,Verbunk – Pajtástánc” versenyen I. helyesést, 2010-ben a IV. Országos Néptáncversenyen pedig 2. helyezést értem el. A Kenderkében 2015 szeptemberében kezdtem dolgozni.

Békés Andrea – Moderntánc tanár

Egész életemben jelen volt a tánc és a sport valamilyen formában: műugrás, ritmikus sportgimnasztika, görög- és délszláv néptáncok, aerobik, a moderntánc különféle irányzatai és a magyar néptánc. Megszerzett elméleti és gyakorlati tudásomat rendszeresen aktualizálom. Berczik Sári nénitől tanulva hiszem, hogy a harmonikusan megkomponált mozgás megteremti az ember belső harmóniáját is. A kettő együtt segít átlendülni a hétköznapi gondok nehézségein. Ahhoz, hogy egészségünket hosszú távon megőrizzük, ismernünk kell a testünket, mozgástengelyeinket és folyamatosan törekedünk kell hibáink kijavítására. A plasztikusan kidolgozott izomzatnak számos előnye van. A tánc kiváló módja annak, hogy a magával ragadó zenék szárnyán belefeledkezzünk a gyakorlásba. Türelmes vagyok a tanításban és szeretem a komponálásba bevonni a résztvevőket. 23 éve vagyok kapcsolatban a Kenderkével, először szülői, támogatói, majd később pedagógusi és táncos minőségemben is. Gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt foglalkozom. Óráim látogatása nincs korhatárhoz és képzettséghez kötve. Mindenkinél az önmaghához mért fejlődés a cél.

Dózsa Évi –  Pedagógiai asszisztens

Dolgozóként a 3. tanévet kezdem szeptembertől a Kenderkében, de táncosként már 22 éve tagja vagyok ennek a nagy családnak. A Kenderke egy olyan közösség, ahol nemcsak ápoljuk a kultúrát, és őrizzük az értékeinket, hanem tovább is adjuk a tanítványoknak. Az itt tanuló gyerekeknek nem csak egy hobbi a tánc, hanem életforma és jellemformálás is egyben. Boldoggá tesz, hogy én is részese lehetek ennek a nem mindennapi értékátadásnak.

Pinezits JózsefTársastánc oktató

2014 óta gazdagítom a Kendeke palettáját társastánctanárként. Feleségemmel és kisfiammal Győrött élünk. Jómagam 6 éves korom óta táncolok, társastánc – színpadi tánc műfajban. 1991 óta tanítok, koreografálok. Az aktív versenyzést 1996-ban hagytam abba, akkor az országos ranglista 2. helyén voltunk partneremmel. 2000-ben diplomáztam a Magyar Táncművészeti Főiskolán. Azóta több csapattal is dolgoztam, a legfiatalabb növendékem 5 éves volt, a legidősebb pedig egy 65 éves házaspár. A művészetoktatás – utánpótlás nevelés mellett munkámat több lelkes szalagavatós csoport, 2-3 felvonásos táncest, néhány országos dobogós koreográfia, és több közönségdíjas összeállítás gazdagítja. Mindenképpen javaslom, hogy próbáld ki magad ezen a területen, hiszen: „A művészetek között a legszebb sport, a sportok között a legszebb művészet: a társastánc.”

Hulinné Gyenezse JuditKézműves projektvezető, Sokadalom szervező, Fürkész képzési titkár

Juhász DorottyaProgramszervező

2012 óta dolgozom a Kenderke csapatában, mint viselettáros, pedagógiai asszisztens és programszervező. A sokrétű munkakör lehetővé teszi számomra, hogy az andragógus – művelődésszervező, pedagógia és történelem tanári tanulmányaim során szerzett ismereteimet hasznosítsam és képességeimet a lehető legsokoldalúbban érvényesítsem.  Munkám során újra közelebb kerültem a magyar népi kultúrához, értékeinkhez, ennek is köszönhető, hogy csatlakoztam az iskola felnőtt tánccsoportjához a Tatai Szarkalábakhoz is.