Tantestület

Bánáti Norbert – megbízott igazgató, zenei tanszakvezető, trombitatanár, kamaraművész

Bánáti Norbert vagyok, a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola trombita és furulya tanára, emellett az iskola zenei tanszak vezetője. 2013 decembere óta vagyok a Kenderke család tagja, ám én nem a táncos múltammal kerültem kapcsolatba az iskolával, sokkal inkább a közös és nagyon színvonalas fellépésekkel. 2010-ben diplomáztam le Győrben a Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézetében trombitatanár-kamaraművészként. Több helyen dolgoztam, de a zene mindig része volt az életemnek. Ennek köszönhetően vagyok most is itt. Emlékszem gyermekkoromban mekkora jelentősége volt, hogy hogyan álltak hozzám, hogyan szerettették meg velem a zenét. Most is ez a legfontosabb számomra; minél többen zenéljenek és érezzék jól magukat közben. A zene a magyar kultúránk egyik, ha nem a legfontosabb kincse, amit őrizni és ápolni kell. Kassai Lajos alapmottóját magam is hiszem és vallom, miszerint: „nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek.” – gyere Te is és tarts velem. Remélem veled is mihamarabb találkozom, és együtt zenélhetünk.

Békés Andrea – tanügyi igazgatóhelyettes, moderntánc tanszak vezető, moderntánc pedagógus

Egész életemben jelen volt a mozgás valamilyen formában: műugrás, ritmikus sportgimnasztika, görög- és délszláv táncok, aerobik, a moderntánc különféle irányzatai és a magyar néptánc. Megszerzett elméleti és gyakorlati tudásomat rendszeresen aktualizálom.

Berczik Sári nénitől tanulva hiszem, hogy a harmonikusan megkomponált mozgás megteremti az ember belső harmóniáját is. A kettő együtt segít átlendülni a hétköznapi gondok nehézségein.

Ahhoz, hogy egészségünket hosszú távon megőrizzük, ismernünk kell a testünket, tudatosítanunk kell működését. A plasztikusan kidolgozott izomzatnak számos előnye van. A tánc kiváló módja annak, hogy a magával ragadó zenék szárnyán belefeledkezzünk a gyakorlásba. Türelmes vagyok a tanításban és szeretem a komponálásba bevonni a résztvevőket.

1993-ban szülőként kerültem kapcsolatba a Kenderkével. Később itt tartottam moderntánc tanfolyamaimat. 1999-ben kezdtem el tanítani a Kenderke néptáncosait táncelőkészítő gimnasztikára, moderntáncot pedig szakkörben.

Jelenleg gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt foglalkozom. Mindenkinél az önmaghához mért fejlődés a cél.

Farkas Emőke – néptáncpedagógus, Fürkész projektvezető

A játék , a tánc és az ének a legegyszerűbb és a legfelszabadítóbb varázslat a földön – mindenki által elérhető, megélhető. Csak egy ici-pici bátorság kell az első mozdulathoz vagy hanghoz. Ha esetleg ez gát, akkor nézz körbe, és lásd meg, hogy van közösség, aki veled mozdul és átsegít az esetleges gátjaidon. Az egyik ilyen közösség az életemben a Kenderke!

Szabó Csabáné gazdasági vezető

A Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskolába 2014-ben kerültem, mint gazdasági vezető. Közgazdász diplomámat a győri Széchenyi István Egyetemen szereztem.

Ez a munkahely kedvemre való. Az iskola elkötelezett a néphagyományok és a népi kultúra mellett. Itt a hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása. Ennek eszközei a Kenderke által szervezett rendezvények, versenyek, fellépések. A gazdasági feladataim mellett munkatársaimmal együtt a háttérben segítünk ezek zökkenőmentes lebonyolításában.

Hitvallásom „Tégy meg mindent, amit tudsz és Isten megteszi a többit, nem hagy cserben, ha érte dolgozol.”

Gellén Péter – néptáncpedagógus

Gellén Péter vagyok, 7 éves koromban kezdtem néptáncolni. Nagyon korán, kiskamasz koromban tudtam, hogy ezt szeretném hivatásomnak választani, hiszen letaglózott ennek a kultúrának a sokszínűsége és szépsége.

2014 és 2017 között hivatásos táncos voltam a pozsonyi Ifjú Szivek Táncszínházban, ezüstpitykés és aranysarkantyús táncos vagyok, arany fokozatú népdalénekes. 2020-ban Nagy Páva minősülést szereztem, 2021-ben koreográfusi első helyezést a Zalai Kamaratánc Fesztiválon, Önsorsrontó c. koreográfiámmal.

Pőcze Gyöngyi – néptáncpedagógus

Gyerekként hegedülni jártam a Kenderkébe, majd egy rövid ideig tagja voltam a Tata Táncegyüttesnek is. Többször részt vettem a Kenderke rendezvényein, mint például a szóló táncversenyen. 2019-ben már tanári minőségben léptem át az iskola kapuján. A néptáncos végzettségem mellett tanítói diplomával is rendelkezem, ami még szélesebb rálátást biztosít az óráim élményszerűségében és a játékos tanulásban. Már kicsi korom óta a zene és a tánc szeretete vezette a lépteimet, ezért ezt a minőséget életformának tekintem. A művészetnek éltető és megtartó ereje van, és ezt a kincset szeretném átadni a foglalkozásaimon részt vevőknek.

Szabó Tibor – néptáncpedagógus

A Kenderkét gyermekkorom óta ismerem, mert ide jártam versenyekre. Szakmai tevékenységemet az iskolában először óraadó asszisztensként kezdtem 2018 márciusában, majd 2019 szeptemberétől az intézmény főállású munkatársa lettem.

Sokan kérdezik, hogy miért pont ezt a pályát választottam!?

Erre a kérdésre nagyon egyszerű a válasz. Első sorban a szüleimnek köszönhetően 6 éves korom óta jelen van az életemben a néptánc, másodsorban a kiváló pedagógusoknak lehetek hálás, akitől tanulhattam. Ők sarkalltak arra, hogy ez az én pályám, nekem ez az utam. Mit is mondjak, sokáig nem kellett noszogatni, hogy ezt a pályát válasszam. Minden tanításom alkalmával úgy éreztem, hogy jó helyen vagyok!

A néptáncot mindenkinek csak ajánlani tudom! Remek csapat tagja lehet az ember, valamint olyan dolgokat tapasztalhat és élhet meg a közösség által, amiket kár lenne kihagyni! Ezt tapasztalatból írom!
Mindenkit csak bíztatni tudok arra, hogy kezdjen bele bátran ebbe a műfajba!

Jocha-Kánya Réka – néptáncpedagógus

A Pécsi Tudományegyetem néprajz- és a Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc pedagógus szakjain végeztem tanulmányokat. Jelenleg néptánc-pedagógusként dolgozom a tatai Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskolában. Hivatásomnak tekintem a magyar kultúra testet-lelket építő erejének a megéreztetését és az erre való igény kialakítását. A népzene és a tánc, számomra az éltető levegő. Ezt a levegőt a csíki havasokban szívhattam magamba. Berecz András szavaival élve, szeretnénk olyan „szellemi-lelki otthont, amelyben a gyermekeink is jól érzik magukat. Amiben ki tudnak egyenesedni. Ahová messziről is visszatalálnak.” A Kenderke egy ilyen iskola, ahol az ide járó gyermekek szüleivel közösen nap mint nap ezért munkálkodhatunk. A Kenderke egy olyan lehetőség a gyermekeknek és a fiataloknak, ahol közösségben és biztonságban megtanulhatják, hogy hogyan lehet ember módjára szórakozni úgy, hogy közben a testi-lelki egészségük és épülhet.

Darabos Eszter – néptáncpedagógus

2019 óta vagyok a Kenderke néptánctanára, jelenleg óraadóként tanítok a tehetséggondozó csoportban Gellén Péterrel.

Óvodás korom óta néptáncolok és hegedülök. Szerencsés környezetbe születtem, hiszen körülöttem a néptánc és a népzene a mindennapok szerves része volt és mai napig az is maradt. Tordason, valamint Martonvásáron táncoltam a Százszorszép Táncegyüttesben, majd Budapestre felkerülve a Szentendre Táncegyüttes tagja lettem. Olyan tanáraim és mestereim voltak és vannak, akiknek mindig is hálás leszek és bízom abban, hogy tovább tudom adni az ő szeretetüket, tudásukat, értékrendjüket is. Jelenleg a Magyar Táncművészeti Egyetem végzős hallgatója vagyok alapszakon néptánc szakirányon.

Putz Katalin – néptáncpedagógus, mentortanár

Jocha Balázs – néptáncpedagógus

Táncolni, a tatabányai Bányász Néptáncegyüttesben kezdtem.

Itt kaptam az első lehetőséget csoportvezetői képességeim kibontakoztatására is, majd pár évre rá 1999-ben óraadó-asszisztensként tanítottam a Kenderkében.

2001-ben már főállású tanárként kezdtem Győrben a Harmónia Művészeti Iskolában és azóta vezetem a Csobolyó Néptáncegyüttest Győrújbaráton.

Az elmúlt 20 évben csoportjaim, táncosaim rendszeres díjazottjai a régiós és országos fesztiváloknak, versenyeknek. Együttesvezető kolléganőmmel több ízben nyertük el a Legjobb Felkészítő Tanár címet országos Tanulmányi Versenyeken, illetve 2011-ben megkaptuk az Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület Pedagógiai Díját.

Mégis, a díjaknál fontosabbnak tartom, hogy a néptánc legyen mindenkié és az élhető népi kultúra legyen a mindennapjaink része!

Alencsik Melinda – társastánc pedagógus

 

Költözés miatt 2020 szeptemberében kerültem a Kenderkéhez.

Általános iskolás koromban kezdtem el társastáncolni. A debreceni egyetemen végzett szociológiai tanulmányaim alatt már  foglalkoztam csoportokkal, próbákat vezettem, asszisztensként dolgoztam különböző korosztályokkal. Később elvégeztem a Magyar Táncművészeti Egyetem tánctanári (MA) szakát, társastánc szakirányon. Már tanulmányaim ideje alatt is több alapfokú művészeti iskolában dolgoztam. Általános iskolákban tanítottam, de tartottam órákat középiskolás végzős diákoknak és házasulandó jegyespároknak is.

A gyerekek, a tánc és a tanítás szeretete mellett legfőbb célom, az életre nevelés. Igyekszem tudásom legjavát átadni minden tanulónak. Szeretném, hogy a diákok megismerjék, megszeressék a társastáncot, amely társasági időtöltés és kellemes sport, egészséges életmód harmonikus kiegészítője, jó kikapcsolódás, baráti közösségek szerveződésének különleges színtere lehet számukra.

Sulyokné Nagy Tünde – drámapedagógus

2012-ben a Kenderke Ref. AMI igazgatója felkért a drámaoktatásra intézményében. A tantárgy része volt az akkor induló új programnak (Fürkész). Ez a kezdeményezés a gyerekek fejlődését a néptánc, furulya, dráma és kézművesség  segítségével együttesen fejleszti.

A drámajátékok és a színjátszás hozzásegíti a gyerekeket a szocializációs fejlődéshez és személyiségük megfelelő alakulásához. Segíti a közösségtudat kialakulását, csoportmunkában való alkalmazkodást és kreatív gondolkodást is. A mai világban sok olyan helyzet van, melyben nagy hasznát tudják venni az itt megtanult viselkedési formáknak.

Nagyon szívesen veszek részt óraadóként a Kenderke munkájában.

Bíró László  – népzenepedagógus

Hulinné Gyenizse Juditkönyvtáros, kézművesfoglalkozás-vezető, sokadalom vásárszervező, a „Tatai” Kenderke Néptánc Egyesület elnöke

Békefi-Juhász Dorottyaművelődésszervező

2012 óta dolgozom a Kenderke csapatában, mint viselettáros, pedagógiai asszisztens és programszervező. A sokrétű munkakör lehetővé teszi számomra, hogy az andragógus – művelődésszervező, pedagógia és történelem tanári tanulmányaim során szerzett ismereteimet hasznosítsam és képességeimet a lehető legsokoldalúbban érvényesítsem.  Munkám során újra közelebb kerültem a magyar népi kultúrához, értékeinkhez, ennek is köszönhető, hogy csatlakoztam az iskola felnőtt tánccsoportjához a Tatai Szarkalábakhoz is.

Balogh Regina –  ruhatáros

Hat éves korom óta vagyok a Kenderke táncosa. Az eltelt idő során rengeteg élménnyel gazdagodtam, csodás barátokat szereztem.

2020 augusztusa óta egyetemi tanulmányaim mellett dolgozom itt a művészeti iskolában, mint viselettáras.

Asszisztensként segítem a pedagógusok munkáját a néptánc, népzene, és a kézműves órákon.

Hálás vagyok, hogy a Kenderke munkaközösség tagja lehetek.

Egyéb munkakörben dolgozók

Kelemenné Goldschmidt Judit – iskolatitkár

Szülőként kerültem közel a Kenderkéhez. 3 lányos anyukaként elkelt a segítségem, ha fellépések előtt hajat kellet fonni vagy vasalni és alsószoknyát felkötni.

  1. nyarától töltöm be az iskolatitkári munkakört. Az iskola tanügyi dokumentumainak kezelése lett a feladatom. Az iskolában kedves munkatársakra találtam, akik túl azon, hogy megismertették gyermekeimmel a népi kultúra sokszínűségét, egy összetartó, jó hangulatú közösséget hoztak létre.

Tóth-Szentendrei Gabriella –  irodai asszisztens, ügyviteli dolgozó

Szülőként ismertem meg a Kenderkét. Nagy boldogság volt számomra, hogy látthattam gyermekemet viseletben a színpadon táncolni. Csodáltam az itt dolgozók lelkesedését, tánc iránti szeretetét.

Örültem, mikor hívtak, legyek a csapatuk tagja.

2017 óta dolgozom az iskolában. A munkám mellett részt veszek az iskola kulturális eseményein, rendezvényein, melyek során megismerkedtem a népi kultúra értékeivel, szépségeivel.

Büszkeséggel tölt el, hogy Kenderkés lehetek!

Kisgyőri Tiborné Nelli – higiéniai munkatárs

2011 óta vagyok a Kenderke csapatának tagja.

Minden iskolai rendezvényen, eseményen részt veszek. Munkám mellett szívesen segítek a fellépések előtti előkészületekben, a táncosaink öltöztetésében.

Köszönöm, hogy részese lehetek ennek a nagyszerű családnak!

Koósné Juhász Hajnalka pedagógiai asszisztens

Mocherné Lajos Erika – pedagógiai asszisztens

Állandó segítőink

Antal Klaudiapedagógiai asszisztens

A Kenderkének május óta vagyok tagja, mint ruhatáros, de több, mint 14 éve itt táncolok. Táncolok és úgy érzem, hogy nem csak a saját tudásomat szeretném bővíteni, hanem ezt a tudást majd később szeretném tovább adni. Ehhez nagyon sok ösztönzést kapok az iskolától. Támogatnak a céljaim megvalósításában és lehetőséget kaptam, hogy részt vegyek a Fürkész program óráin is. A legcsodálatosabb, hogy azt csinálhatom amit szeretek.

Hulin-Dózsa Évi –  Pedagógiai asszisztens

Dolgozóként a 3. tanévet kezdem szeptembertől a Kenderkében, de táncosként már 22 éve tagja vagyok ennek a nagy családnak. A Kenderke egy olyan közösség, ahol nemcsak ápoljuk a kultúrát, és őrizzük az értékeinket, hanem tovább is adjuk a tanítványoknak. Az itt tanuló gyerekeknek nem csak egy hobbi a tánc, hanem életforma és jellemformálás is egyben. Boldoggá tesz, hogy én is részese lehetek ennek a nem mindennapi értékátadásnak.

Hitch Dóra – pedagógiai asszisztens

Kenderkés időszámításom 2001/2002-ben kezdődött, amikor kis óvodásként édesanyám beíratott az akkori ovis foglalkozásra. Már akkor magával ragadott a légkör és a fantasztikus hangulat, pedig talán még fel sem fogtam, hogy mi történik körülöttem. Egy nagy családba csöppentem, a második családomba. Az alapok elsajátítása után, idősebb táncosként rengeteg rendezvényen és versenyen vehettem részt, sok szép helyre utazhattam, nagyszerű embereket ismerhettem meg. Ezúton is köszönöm tanáraim felkészítését, bíztatását! 2017-ben dolgozóként léphettem be az intézménybe, egy tanévet töltöttem asszisztensi minőségben az iskolában. Felsőfokú tanulmányaim miatt sajnos el kellett köszönnöm a kollégáktól, de munkájukat azóta is igyekszem segíteni, ahogy időm engedi, a táncot pedig soha nem tudnám abbahagyni. Azt gondolom, ez egy életforma, és talán majd egyszer én is továbbadhatom mindazt, amit a tanáraimtól itt tanultam.

Kun Katalin – nyugalmazott igazgató, Fürkész-program alapító igazgató, tanfelügyelő, szakértő, mesterpedagógus, az Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület Közép-dunántúli Régiójának elnöke, a Csoóri Program megyei referense.

2015-ben a Magyar Bronz Érdemkeresztet vehette át az oktatásban kifejtett hagyományőrző tevékenységéért, és ,,Tata város kultúrájáért” kitüntetés arany fokozatát is kiérdemelte a Sokadalom szervezéséért.

Valljuk, pedagógiai hitvallásunk része, hogy minden gyermeket saját népi kultúráján kellene felnevelni. A különböző kultúrák nemzetekre jellemzően szerves egységben jönnek létre a természeti környezetükkel az ott élők életmódjával, szokásaival, gondolkodásukkal, lelkületükkel. A kultúrák minden eleme közvetlenül, vagy közvetve ezt az egységet hordozza, tanítja. A nemzetek egyéni és közösségi alkotásai, anyanyelvük, zenéik, táncaik, az őket körülvevő tárgyak, szokásaik összességükben meghatároznak egy identitást, egy csak arra a csoportosulásra jellemző kultúrát, melynek születésük pillanatától letéteményesei, hivatott őrzői, az arculat megtartói.