Tantestület

Farkas Emőke – igazgató

„Elvetettem kenderkémet…” – hangzott az ének 40 évvel ezelőtt egy lelkes gyermekcsapat szájából nagymamám, vezetésével. Kun Lajosné, a kenderkések „Öreg Kati nénije” (szerette, ha így hívjuk), kicsi, ám igen erős magot ültethetett, hiszen rájuk épülve hozta létre édesanyám Kun Katalin a ma is működő művészeti iskolánkat, mely mára református fenntartású. Zsenialitásának köszönhetően egyre magasabb szakmaiságot, és nagyobb létszámot jelzett ez a név.

Az én életem teljesen összefonódott a Kenderkével. S most alkalmam van visszaadni azt, amit ettől a közösségtől kaphattam. Meggyőződésem, hogy testi és lelki erőforrást nyújt esztétikai és mozgásanyanyelvünk, hagyományunk. Sokkal könnyebben tudunk az egész világ felé nyitni, ha tudjuk, honnan indultunk. A nálunk megtalálható tanszakok és szakkörök is ezt az értékrendet képviselik.

Megtisztelő elöl járva segíteni ezt a munkát. Hiszem, hogy a hozzánk járó, közel 300 gyermeknek és családjaiknak jó irányt tudunk mutatni a tiszta forrás felé.

Iskoláim:

Magyar Táncművészeti Főiskola – tánctanár mesterképzési szak, néptáncpedagógus szakirány 2015.

BME – szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető 2017.

Modern Üzleti Tudományok Fősikolája – kereskedelmi szak 2011.

Békés Andrea – igazgatóhelyettes, moderntánc tanszak vezető

Egész életemben jelen volt a mozgás valamilyen formában: műugrás, ritmikus sportgimnasztika, görög- és délszláv táncok, aerobik, a moderntánc különféle irányzatai és a magyar néptánc. Megszerzett elméleti és gyakorlati tudásomat rendszeresen aktualizálom.

Berczik Sári nénitől tanulva hiszem, hogy a harmonikusan megkomponált mozgás megteremti az ember belső harmóniáját is. A kettő együtt segít átlendülni a hétköznapi gondok nehézségein.

Egészségünk megőrzéséhez ismernünk kell a testünket, tudatosítanunk kell működését. A plasztikusan kidolgozott izomzatnak számos előnye van. A tánc kiváló módja annak, hogy a magával ragadó zenék szárnyán belefeledkezzünk a gyakorlásba. Türelmes vagyok a tanításban és szeretem a komponálásba bevonni a résztvevőket.

1993-ban szülőként kerültem kapcsolatba a Kenderkével. Később itt tartottam moderntánc tanfolyamaimat. 1999-ben kezdtem el tanítani a Kenderke néptáncosait táncelőkészítő gimnasztikára, moderntáncot pedig szakkörben.

Jelenleg gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt foglalkozom. Mindenkinél az önmagához mért fejlődés a cél.

Bánáti Norbertigazgatóhelyettes, zenei tanszakvezető

Bánáti Norbert vagyok, a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola trombita és furulya tanára, emellett az iskola zenei tanszak vezetője. 2013 decembere óta vagyok a Kenderke család tagja, ám én nem a táncos múltammal kerültem kapcsolatba az iskolával, sokkal inkább a közös és nagyon színvonalas fellépésekkel. 2010-ben diplomáztam le Győrben a Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézetében trombitatanár-kamaraművészként. Több helyen dolgoztam, de a zene mindig része volt az életemnek. Ennek köszönhetően vagyok most is itt. Emlékszem gyermekkoromban mekkora jelentősége volt, hogy hogyan álltak hozzám, hogyan szerettették meg velem a zenét. Most is ez a legfontosabb számomra; minél többen zenéljenek és érezzék jól magukat közben. A zene a magyar kultúránk egyik, ha nem a legfontosabb kincse, amit őrizni és ápolni kell. Kassai Lajos alapmottóját magam is hiszem és vallom, miszerint: „nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek.” – gyere Te is és tarts velem. Remélem veled is mihamarabb találkozom, és együtt zenélhetünk.

Jocha-Kánya Réka – néptáncpedagógus

A Pécsi Tudományegyetem néprajz- és a Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc pedagógus szakjain végeztem tanulmányokat. Jelenleg néptánc-pedagógusként dolgozom a tatai Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskolában. Hivatásomnak tekintem a magyar kultúra testet-lelket építő erejének a megéreztetését és az erre való igény kialakítását. A népzene és a tánc, számomra az éltető levegő. Ezt a levegőt a csíki havasokban szívhattam magamba. Berecz András szavaival élve, szeretnénk olyan „szellemi-lelki otthont, amelyben a gyermekeink is jól érzik magukat. Amiben ki tudnak egyenesedni. Ahová messziről is visszatalálnak.” A Kenderke egy ilyen iskola, ahol az ide járó gyermekek szüleivel közösen nap mint nap ezért munkálkodhatunk. A Kenderke egy olyan lehetőség a gyermekeknek és a fiataloknak, ahol közösségben és biztonságban megtanulhatják, hogy hogyan lehet ember módjára szórakozni úgy, hogy közben a testi-lelki egészségük és épülhet.

Pőcze Gyöngyi – néptáncpedagógus

Gyerekként hegedülni jártam a Kenderkébe, majd egy rövid ideig tagja voltam a Tata Táncegyüttesnek is. Többször részt vettem a Kenderke rendezvényein, mint például a szóló táncversenyen. 2019-ben már tanári minőségben léptem át az iskola kapuján. A néptáncos végzettségem mellett tanítói diplomával is rendelkezem, ami még szélesebb rálátást biztosít az óráim élményszerűségében és a játékos tanulásban. Már kicsi korom óta a zene és a tánc szeretete vezette a lépteimet, ezért ezt a minőséget életformának tekintem. A művészetnek éltető és megtartó ereje van, és ezt a kincset szeretném átadni a foglalkozásaimon részt vevőknek.

Szentpéteri Balázs – néptáncpedagógus

A 2021/22-es tanévben a Kenderkés néptánctanárok táborát fogom erősíteni. A néptánccal és annak szeretetével egészen fiatalon, már óvodás koromban megismerkedtem és azóta folyamatosan gyakorlom és művelem. Tanulmányaimat a Nyíregyházi Művészeti Szakgimnáziumban végeztem, majd a Magyar táncművészeti Egyetemen folytattam, folytatom. Nagyon fontosnak tartom az eredeti anyag ismeretét és annak hiteles átadását. A munkám során nagyon nagy hangsúlyt fektetek egy-egy anyag stílusának hiteles elsajátítására és annak továbbadására.

Szabó Tibor – néptáncpedagógus

A Kenderkét gyermekkorom óta ismerem, mert ide jártam versenyekre. Szakmai tevékenységemet az iskolában először óraadó asszisztensként kezdtem 2018 márciusában, majd 2019 szeptemberétől az intézmény főállású munkatársa lettem.

Sokan kérdezik, hogy miért pont ezt a pályát választottam!?

Erre a kérdésre nagyon egyszerű a válasz. Első sorban a szüleimnek köszönhetően 6 éves korom óta jelen van az életemben a néptánc, másodsorban a kiváló pedagógusoknak lehetek hálás, akitől tanulhattam. Ők sarkalltak arra, hogy ez az én pályám, nekem ez az utam. Mit is mondjak, sokáig nem kellett noszogatni, hogy ezt a pályát válasszam. Minden tanításom alkalmával úgy éreztem, hogy jó helyen vagyok!

A néptáncot mindenkinek csak ajánlani tudom! Remek csapat tagja lehet az ember, valamint olyan dolgokat tapasztalhat és élhet meg a közösség által, amiket kár lenne kihagyni! Ezt tapasztalatból írom!
Mindenkit csak bíztatni tudok arra, hogy kezdjen bele bátran ebbe a műfajba!

Jocha Balázs – néptáncpedagógus

Táncolni, a tatabányai Bányász Néptáncegyüttesben kezdtem.

Itt kaptam az első lehetőséget csoportvezetői képességeim kibontakoztatására is, majd pár évre rá 1999-ben óraadó-asszisztensként tanítottam a Kenderkében.

2001-ben már főállású tanárként kezdtem Győrben a Harmónia Művészeti Iskolában és azóta vezetem a Csobolyó Néptáncegyüttest Győrújbaráton.

Az elmúlt 20 évben csoportjaim, táncosaim rendszeres díjazottjai a régiós és országos fesztiváloknak, versenyeknek. Együttesvezető kolléganőmmel több ízben nyertük el a Legjobb Felkészítő Tanár címet országos Tanulmányi Versenyeken, illetve 2011-ben megkaptuk az Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület Pedagógiai Díját.

Mégis, a díjaknál fontosabbnak tartom, hogy a néptánc legyen mindenkié és az élhető népi kultúra legyen a mindennapjaink része!

Szentimrey Panna

Kovács Vera

Csere Márta – zenepedagógus 

Már gyermekkoromban jelen volt az életemben a Kenderke, bár nem a tánc volt a fő tevékenységem, hanem a népdal éneklés. A későbbiekben kissé eltávolodva a népi vonaltól komlyzenész lettem. 2005-ben végeztem a Berzsenyi Dániel Főiskolán ének-zene tanár, egyházzenész szakon, majd 2014-ben a Pécsi Tudományegyetemen zeneterapeuta szakon. Jelenleg terapeutaként is tevékenykedek és emellett lettem a Kenderke zenei tanszakának tanára.

Tapasztalatom és meggyőződésem, hogy a zene és a ritmus jelenlétének a gyermekek életében számtalan pozitív hozadéka lehet. Fontosnak tartom, hogy a zenei ismeret élményen keresztül érkezzen, így még mélyebbre juthat a kisgyermekek lelkében. Óriási lehetőségnek érzem, hogy a népi hagyományainkkal, a zenén, a táncon keresztül, lehetünk részesei a gyermekek lelki és szellemi fejlődésének, alakulásának. Minden foglalkozásomon jelen van a zenetanár és a terapeuta is, amit ma még nem minden intézmény fogad el. A Kenderke lelki és szakmai nyitottsága teret ad erre a komplex munkára.

Balogh Regina –  pedagógiai asszisztens

Hat éves koromban kezdtem el néptáncolni a Kenderkében. Az eltelt idő során rengeteg élménnyel gazdagodtam, csodás embereket ismertem meg.

2017 óta vagyok a Tata Táncegyüttes tagja. 2021 júliusában csatlakoztam a Budapest Főváros Bartók Táncegyütteshez is.

2020 augusztusa óta egyetemi tanulmányaim mellett dolgozom a Kenderkében. Asszisztensként segítem a pedagógusok munkáját a néptánc és a kézműves órákon.

Hulinné Gyenizse Judit – könyvtáros, Egyesületi elnök

Hitch Dóra – viselettáros

Kenderkés időszámításom kis óvodásként kezdődött, amikor édesanyám beíratott az akkori ovis foglalkozásra. Már akkor magával ragadott a légkör és a fantasztikus hangulat, pedig talán még fel sem fogtam, hogy mi történik körülöttem. Egy nagy családba csöppentem, a második családomba.

Az alapok elsajátítása után, idősebb táncosként rengeteg rendezvényen és versenyen vehettem részt, sok szép helyre utazhattam, nagyszerű embereket ismerhettem meg. Ezúton is köszönöm tanáraim felkészítését, biztatását!

2016-ban dolgozóként léphettem be az intézménybe, egy tanévet töltöttem asszisztensi minőségben az iskolában. Felsőfokú tanulmányaim miatt sajnos egy időre el kellett köszönnöm a kollégáktól, de 2021. szeptemberétől újra a tantestületet bővítem, mint viselettáros.

Szabó Csabáné gazdasági vezető

A Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskolába 2014-ben kerültem, mint gazdasági vezető. Közgazdász diplomámat a győri Széchenyi István Egyetemen szereztem.

Ez a munkahely kedvemre való. Az iskola elkötelezett a néphagyományok és a népi kultúra mellett. Itt a hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása. Ennek eszközei a Kenderke által szervezett rendezvények, versenyek, fellépések. A gazdasági feladataim mellett munkatársaimmal együtt a háttérben segítünk ezek zökkenőmentes lebonyolításában.

Hitvallásom „Tégy meg mindent, amit tudsz és Isten megteszi a többit, nem hagy cserben, ha érte dolgozol.”

Kelemenné Goldschmidt Judit – iskolatitkár

Szülőként kerültem közel a Kenderkéhez. 3 lányos anyukaként elkelt a segítségem, ha fellépések előtt hajat kellet fonni vagy vasalni és alsószoknyát felkötni.

  1. nyarától töltöm be az iskolatitkári munkakört. Az iskola tanügyi dokumentumainak kezelése lett a feladatom. Az iskolában kedves munkatársakra találtam, akik túl azon, hogy megismertették gyermekeimmel a népi kultúra sokszínűségét, egy összetartó, jó hangulatú közösséget hoztak létre.

Tóth-Szentendrei Gabriella – ügyviteli munkatárs

Szülőként ismertem meg a Kenderkét. Nagy boldogság volt számomra, hogy látthattam gyermekemet viseletben a színpadon táncolni. Csodáltam az itt dolgozók lelkesedését, tánc iránti szeretetét.

Örültem, mikor hívtak, legyek a csapatuk tagja.

2017 óta dolgozom az iskolában. A munkám mellett részt veszek az iskola kulturális eseményein, rendezvényein, melyek során megismerkedtem a népi kultúra értékeivel, szépségeivel.

Büszkeséggel tölt el, hogy Kenderkés lehetek!

Kisgyőri Tiborné Nelli – higiéniai munkatárs

2011 óta vagyok a Kenderke csapatának tagja.

Minden iskolai rendezvényen, eseményen részt veszek. Munkám mellett szívesen segítek a fellépések előtti előkészületekben, a táncosaink öltöztetésében.

Köszönöm, hogy részese lehetek ennek a nagyszerű családnak!

Sulyokné Nagy Tünde – drámapedagógus

2012-ben a Kenderke Ref. AMI igazgatója felkért a drámaoktatásra intézményében. A tantárgy része volt az akkor induló új programnak (Fürkész). Ez a kezdeményezés a gyerekek fejlődését a néptánc, furulya, dráma és kézművesség  segítségével együttesen fejleszti.

A drámajátékok és a színjátszás hozzásegíti a gyerekeket a szocializációs fejlődéshez és személyiségük megfelelő alakulásához. Segíti a közösségtudat kialakulását, csoportmunkában való alkalmazkodást és kreatív gondolkodást is. A mai világban sok olyan helyzet van, melyben nagy hasznát tudják venni az itt megtanult viselkedési formáknak.

Nagyon szívesen veszek részt óraadóként a Kenderke munkájában.

Bíró László  – népzenepedagógus

Békefi-Juhász Dorottyaművelődésszervező

2012 óta dolgozom a Kenderke csapatában, mint viselettáros, pedagógiai asszisztens és programszervező. A sokrétű munkakör lehetővé teszi számomra, hogy az andragógus – művelődésszervező, pedagógia és történelem tanári tanulmányaim során szerzett ismereteimet hasznosítsam és képességeimet a lehető legsokoldalúbban érvényesítsem.  Munkám során újra közelebb kerültem a magyar népi kultúrához, értékeinkhez, ennek is köszönhető, hogy csatlakoztam az iskola felnőtt tánccsoportjához a Tatai Szarkalábakhoz is.